سه راهکار مفید جهت صرفه جویی در مصرف آب در تابستان 1400

استفاده درست از کولر، آبیاری گیاهان در ساعات مناسب و مدیریت آب در زمان حمام سه راهکار موثر صرفه جویی آب در تابستان 1400 است.

مسئله مدیریت مصرف یک مساله مهم و حیاتی در سراسر جهان به‌ ویژه کشورهایی همچون کشور ما که با بحران بی آبی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند شناخته شده و برای این مساله نیز لازم است یک اتحاد همگانی در تمام سطوح صورت بگیرد. به طور طبیعی مصرف آب در فصل تابستان افزایش می یابد، اما می توان با سه راهکار میزان این مصرف را مدیریت کرد:

کولر وسیله‌ای است که در فصل گرما مورد استفاده تمام مشترکان قرار می‌گیرد بر همین اساس کارشناسان مدیریت مصرف آب راهکارهایی را برای کاهش مصرف و یا به‌ عبارتی استفاده درست‌تر از این وسیله اعلام کرده‌اند. کارشناسان بر این باورند که با نصب سایبان روی کولرهای آبی 10 تا 15 درصد در مصرف آب صرفه جویی می‌شود چرا که در زیر سایبان قرار دادن کولر ضمن کاهش مصرف انرژی از تابش مستقیم نور خورشید و هدررفت مقدار زیادی آب ناشی از تبخیر جلوگیری می کند. علاوه‌ بر این استفاده از کولرهایی به رنگ سفید که بیشترین بازتابش نور را دارد می‌تواند تاثیر زیادی در نحوه مدیریت مصرف آب داشته باشد، همچنین اطمینان از سلامت شناور کولر جهت جلوگیری از سرریز آب، عایق بندی کانال کولر جهت جلوگیری از هدرروی سرما، افزایش راندمان کولر و همچنین عدم استفاده از دور تند کولر همگی مواردی است که دست‌اندرکاران حوزه مدیریت مصرف بر آن تاکید دارند.از سوی دیگر استفاده از کلیدهای ترموستات و نصب آنها یکی دیگر از روش های موثر در کاهش مصرف انرژی و آب است. کلیدهای هوشمند این توانایی را دارند که با توجه به اندازه گیری دمای محیط، روشن و خاموش شده و از مصرف بیهوده آب و انرژی جلوگیری کنند .

راهکار دوم در خصوص زمان آبیاری گیاهان در تابستان است. برای آبیاری باغچه‌ها بهتر است این کار اوایل صبح یا شب انجام شود، زیرا در این زمان ها تبخیر آب کمتر است و آب مورد نیاز این گیاهان، بهتر جذب خاک می‌شود. اگر شیلنگ آب در کنار باغچه گذاشته شود تا آب به همه گل‌ها و گیاهان باغچه برسد، این کار می‌تواند بخش زیادی از منابع آبی را هدر دهد. در صورت بزرگ بودن باغچه می توان از شیوه های نوین آبیاری، به منظور کاهش مصرف آب استفاده کرد.

راهکار سوم این است که مصرف آب در حمام متناسب و مدیریت شده باشد. در تابستان میزان نیاز به حمام نسبت به فصل های دیگر افزایش می یابد، اما نیاز است که نکاتی در خصوص مدیریت مصرف آب مورد توجه گیرد. قطعا میزان هدررفت آب بین فردی که به مدت ده دقیقه استحمام می‌کند، به نسبت فردی که هر روز نیم‌ساعت از وقتش را به استحمام می‌گذراند، تفاوت فاحشی وجود دارد. در ضمن می‌توان از سردوش‌های جدید با قابلیت جلوگیری از هدررفت آب استفاده کرد. همچنین باید این فرهنگ نهادینه شود که در حین حمام کردن نباید شیر آب از اول تا آخر استحمام باز باشد. این موارد باید به کودکان نیز آموزش داده شود تا از هدر رفت آب در تابستان جلوگیری شود. اگرچه در سال جاری میزان بارش ها افزایش یافته، اما کارشناسان این امرمعتقدند که بخش قابل توجهی از کشور همچنان با معضل کم آبی دست و پنجه نرم می کند و این مسئله بسیار جدی است.